Czy oglądanie telewizji może wpływać na zachowanie dzieci? Związek między telewizją a przemocą wydaje się silny, zwłaszcza jeśli brakuje nadzoru rodzicielskiego.
ile telewizji oglądasz Ty lub Twoje dzieci w przeciętny dzień? Według badań z 2010 roku obserwujących nawyki małych dzieci wynikało, że dzieci spędzają średnio 4,5 godziny każdego dnia na oglądaniu telewizji. Chociaż naukowcy badali, jak oglądanie telewizji wpływa na dzieci, odkąd istnieje telewizja, nadal nie mamy jasnego pojęcia, jaki faktycznie ma wpływ.
Zawsze istniały obawy dotyczące potencjalnie szkodliwych skutków przemocy medialnej dla dzieci. Krucjata Frederica Werthama przeciwko przemocy w komiksach doprowadziła do stworzenia Kodeksu Komiksowego i gruntownej przebudowy całego przemysłu poligraficznego. Jak na ironię, próby Werthama, by zrobić to samo z przemocą w telewizji, doprowadziły do jego upadku jako krytyka medialnego. Nawet wtedy przemoc w telewizji była puszką robaków, której nikt nie miał ochoty otwierać.
Spis Treści
Czy oglądanie przemocy w telewizji może faktycznie wpłynąć na zachowanie dzieci?
Rola modelowania społecznego we wpływaniu na agresywne zachowanie dzieci była kontrowersyjnym tematem zarówno dla badaczy, jak i rodziców. Obawy etyczne ograniczyły rodzaj badań, które można przeprowadzić z dziećmi, aby sprawdzić wpływ na nie przemocy medialnej. Mimo ,związek między oglądaniem telewizji, a przemocą wydaje się silny nawet, jeśli wykluczone są alternatywne wyjaśnienia.
W badaniu obejmującym 707 dzieci w ciągu 17 lat, wczesne oglądanie telewizji jest silnie powiązane z późniejszym agresywnym zachowaniem nawet, jeśli wzięto pod uwagę inne czynniki, takie jak zaniedbanie rodziców, przemoc w sąsiedztwie i dochód rodziców. Podobne badania wykazały związek między oglądaniem treści seksualnych w telewizji, a późniejszymi zachowaniami seksualnymi . Chociaż naukowcy nie twierdzą, że wszystkie dzieci oglądające seks i przemoc w telewizji są przeznaczone do działania na podstawie tego, co widzą, nie można ignorować potencjalnego szkodliwego wpływu oglądania telewizji.
Problem jest jeszcze gorszy, gdy rodzice sprawują stosunkowo luźny nadzór nad tym, co ich dzieci oglądają w telewizji. Oglądanie telewizji u dzieci wykazało, że u zdecydowanej większości dzieci nie odnotowano żadnych ograniczeń czasowych, podczas oglądania telewizji, podczas, gdy niewielka ilość zgłosił konieczność przestrzegania zasad, ale zasady te były egzekwowane „czasami lub rzadziej”.
Z drugiej strony badania mediów wykazały również, że oglądanie telewizji również może mieć korzystny wpływ. Widzenie ludzi działających w pozytywny sposób może mieć wpływ na to, jak dzieci reagują w podobnych sytuacjach.
Co z reklamami telewizyjnymi?
Chociaż przeciętne dziecko ogląda ponad 40 000 reklam rocznie, badania dotyczące wpływu reklamy telewizyjnej na dzieci były do tej pory ograniczone. Reklama może wpływać na dzieci na trzy różne sposoby :
Reklamy wykorzystują potężne techniki multimedialne, aby przyciągnąć uwagę dzieci. Młodsze dzieci nie mają narzędzi poznawczych, aby odróżnić reklamy od programów telewizyjnych. Małe dzieci często rzadziej dostrzegają różnicę między rzeczywistością, a tym, co im się mówi.
Każdy rodzic mający do czynienia z dzieckiem błagającym je o zakup najnowszej zabawki doskonale wie, jak wpływowe mogą być reklamy.
Jednak nie wszystkie reklamy są przeznaczone do sprzedaży produktów. Przekazy służby publicznej mające na celu edukowanie społeczeństwa lub zmianę pewnych zachowań mogą wpływać również na dzieci, niekoniecznie w sposób, w jaki zamierzyli to twórcy reklamy. Reklamy emitowane podczas wydarzeń sportowych często zawierają treści, które choć skuteczne dla dorosłych, mogą nie być odpowiednie dla dzieci.
Nawet reklamy w przyjaznych dzieciom sieciach telewizyjnych mogą czasami zawierać treści przedstawiające przemoc. W niektórych badaniach, aby przyjrzeć się pozytywnym i negatywnym treściom reklam telewizyjnych w różnych kanałach telewizyjnych system oceny obejmował następujące kategorie:
Pozytywne treści — na przykład pozytywne modelowanie ról, zachęcające stwierdzenia, pozytywne interakcje, pozytywne wiadomości dla ogólnej reklamy, postępy w badaniach i korzyści medyczne/zdrowotne.
Negatywne treści
Zachowania agresywne – na przykład, fizyczne dowody przemocy, trwającej i jawnej fizycznej siły z zamiarem szkód / groźby indywidualne do siebie lub zwierzęcia lub zniszczenie mienia. Nie obejmuje to reklam sportowych, klęsk żywiołowych ani reklam wojskowych.
Niepokojące zachowania — na przykład klęska żywiołowa lub wymyślona katastrofa, nieoczekiwane lub potencjalne wypadki lub graficzna dezintegracja ciała.
Zachowania seksualne — na przykład dyskretna nagość sugerująca zmysłowość, intymny dotyk, stosunek seksualny/gra wstępna oraz werbalna lub niewerbalna sugestywna komunikacja seksualna.
Negatywne modelowanie — na przykład palenie, picie alkoholu jako nieletni i przeklinanie.
Badanie opierało się na 12 004 reklam emitowanych w godzinach od 7:00 do 22:00 (zarówno w weekendy, jak i w dni powszednie) na dwunastu kanałach. Do porównania wykorzystano kolejne 2433 reklamy emitowane na trzech kanałach dla dzieci. Wszystkie reklamy zostały starannie ocenione przez przeszkolonych oceniających, aby wykluczyć możliwie stronniczość. Wraz z oceną reklam rejestrowana była również ocena programu, w którym reklama się pojawiła, w celu porównania treści pozytywnych i negatywnych.
Ogółem reklamy ocenione jako zawierające treści pozytywne stanowiły 20,2% całości, podczas gdy treści negatywne znalazły się w 13,7% reklam. Reklamy z niepokojącymi zachowaniami stanowiły najczęstszy rodzaj negatywnych treści, a przemoc była drugą najczęstszą kategorią. Większość reklam emitowanych w dziewięciu ogólnych badaniach nad kanałami została oceniona jako neutralna.
Jednak w porównaniu z reklamami na kanałach dla dzieci naukowcy nie stwierdzili rzeczywistych różnic pod względem wskaźnika negatywnych treści lub brutalnych i niepokojących zachowań. Reklamy emitowane w kanałach dla dzieci również miały znacznie bardziej negatywny model niż reklamy w kanałach ogólnych. Badacze odkryli również silny związek między oceną programów telewizyjnych, a pozytywną treścią w reklamach. Jednak wbrew oczekiwaniom naukowców reklamy podczas wydarzeń sportowych nie były bardziej skłonne do pokazywania gwałtownych lub niepokojących obrazów. Jednak częściej przejawiali negatywne modelowanie (w tym picie alkoholu, popychanie innych osób lub nie zapinanie pasów). Ogólnie rzecz biorąc, niektóre kanały znacznie częściej wyświetlały nieodpowiednie treści podczas reklam, bez względu na porę dnia lub ocenę programu. Pora dnia nie miała wpływu na prawdopodobieństwo zobaczenia nieodpowiednich treści.
Jak duży wpływ na dzieci mają nieodpowiednie treści w reklamach telewizyjnych?
Biorąc pod uwagę, że reklamy mają wpływać na zachowanie, bezpośrednio lub pośrednio, wydaje się zaskakujące, że istnieje niewielka rzeczywista kontrola nad tym, co dzieci widzą w reklamach, poza samokontrolą zapewnianą przez sam przemysł telewizyjny. Obecne przepisy kontrolują jedynie ilość czasu reklamowego podczas programów dla dzieci. Nie ma rzeczywistej władzy prawnej nad reklamodawcami.
Wytyczne dotyczą tylko reklam skierowanych bezpośrednio do dzieci, jednak wielu reklamodawców zwykle dostosowuje swoje reklamy do tego, co ich zdaniem może spodobać się odbiorcom. Mimo to komunikaty w ich reklamach są zwykle przeznaczone dla dorosłych odbiorców, a nie młodszych dzieci, które mogą oglądać. Rodzice muszą uważać na to, co ich dzieci widzą w telewizji, zwłaszcza w kanałach przeznaczonych dla dorosłych. Reklamodawcy powinni być bardziej odpowiedzialni za dopasowywanie reklam telewizyjnych do oglądalności programów.
Specjaliści ds. zdrowia psychicznego muszą również ostrzec rodziców o potencjalnie szkodliwych skutkach, jakie nieodpowiednie treści, czy to w postaci programów, czy reklam, mogą mieć na młodsze dzieci. Pomimo tendencji wielu rodziców do korzystania z telewizji jako „opiekunki do dzieci”, oglądanie telewizji bez nadzoru może być bardziej szkodliwe dla małych dzieci, niż im się wydaje.
może mieć